روانشناسی کودک

روانشناسی ترس کودک

شکل گیری هراس یا ترس از ابتدای زندگی کودک با او همراه می‌شود و
می‌توان شاهد ترس در موقعیت‌های متفاوت مانند روبرو شدن با افراد غریبه، اشیای جدید یا موقعیت‌های غیر معمول بود.
ترس از تاریکی برای کودک معادل تنهایی است و
کودک معمولاً در تاریکی از چیزی که در تاریکی وجود دارد و ناشناخته است می‌ترسد
همچنین در خلال سال‌های پیش دبستانی ترس از حیواناتی که گاز می‌گیرند در کودکان ایجاد می‌شود
همچنین ترس از رعد و برق، آسانسور، ماشین، غول، شبح، تنهایی، مکان های وسیع و…به وجود می‌آید.
هنگامی‌که کودک بزرگ‌تر می‌شود در حدود هشت‌سالگی هراس از مرگ بروز می‌کند که در روانشناسی کودک به این نکته اشاره می‌شود که ترس اصلی ترس از مرگ مادر است که زیربنای آن اضطراب جدایی است.

روانشناسی کودکان خجالتی

احساس خجالت و کم رویی احساسی دوسویه هست، احساسی مرکب از هیجان ها، ترس، علاقه، تنش و میل به اضطراب.
بیشتر کودکان در شرایط مختلف احساس خجالت و کمرویی می‌کنند،
اما کودکانی این مشکل را به صورت حاد تجربه می‌کنند و
در تمام اوقات زندگی‌شان احساس خجالت و شرمساری می‌کنند،
این احساس نه تنها می‌تواند بر رشد اجتماعی کودک تأثیر منفی بجای بگذارد بلکه می‌تواند موجب کاهش عملکرد یادگیری و
آموزشی شود. احساس خجالت و کم‌رویی می‌تواند هم برای والدین و
هم برای خود کودک دردآور و ناراحت کننده باشد؛
اما می‌توان با کمک روانشناسان کودک و جلسات درمان آن را حل کنیم.

مشاوران تلفنی می‌توانند با توصیه‌هایی برای مدل رفتاری که والدین می‌توانند با کودک خود داشته باشند و آموزش بازی‌هایی که ترس کودک را برای حضور در جمع کاهش دهد، کمک بسزایی در این راستا انجام دهند.

روانشناسی پرخاشگری کودک

پرخاشگری یک نوع رفتاری است که از خشم و عصبانیت سرچشمه می‌گیرد.
خشم و عصبانیت بخشی از زندگی ماست، احساسی که هر کودکی آن را به گونه ای تجربه می‌کند.
درواقع نوعی برانگیختگی و هیجان شدید هنگام روبرو شدن با محرک های نامناسب محیطی است؛ اما گاهی این رفتارها شکلی به خود می‌گیرد که باعث برون ریزی نابهنجار می‌شود که از آن به‌عنوان پرخاشگری یاد می‌شود. رفتار پرخاشگرانه می‌تواند باعث آسیب جسمی یا عاطفی به خود و دیگران هم شود.

در روانشناسی کودک برای کودکان پرخاشگر جلسات درمان توصیه می‌شود که درمانگر با نقاشی، داستان و بازی علت خشم کودک را پیدا کند تا بتواند به کودک کمک کند. در مواردی هم پدر و مادر می‌توانند با صحبت با روانشناسان کودک راهکارهایی برای کنترل خشم کودک و رفتار درست با آن‌ها  را بیابند.

روانشناسی کودک ۲ تا ۶ سال

مراحل رشد در اکثر کودکان وجود دارد و دارای ویژگی‌های مشترک است که با گذشتن از هر مرحله کودک از نظر شناختی به مرحله بالاتری می‌رسد، والدین بهتر است از شرایط رشدی و توقعات و روانشناسی کودک در هر رده سنی اطلاع داشته باشند و با رفتارهای نادرست باعث تثبیت در یک مرحله رشد نشوند، کودکان ۲ تا ۶ سال در مرحله پیش عملیاتی هستند.

معمولاً خودمحورند و دارای منطق متفاوت با افراد بزرگ‌سال می‌باشند و حرف بزرگ‌سالان را متوجه نمی‌شوند کودکان در این سن تصور می‌کنند که هر چیزی جان دارد مثل اسباب‌بازی و … . همچنین کودک وقتی آن شی یا فرد را نمی‌بینند نمی‌تواند به این تصور برسد که وجود دارد بدین معنی که فقط چیزی وجود دارد که می‌بیند در این دوره معمولاً اضطراب دل‌بستگی شکل می‌گیرد و معمولاً این اضطراب به همراه خود اختلالات خوردن و اختلالات دفعی را می‌آورد کودک در این سن نسبت به هر آنچه قبلاً می‌دیده و برای مدتی نمی‌بیند به این فکر می‌رسد که دیگر آن را ازدست‌داده.

این موضوع وقتی می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود که کودک برای مدتی پدر یا مادر خود را نبیند فکر می‌کند آن‌ها را ازدست‌داده و این احساس فقدان باعث واکنش اضطرابی می‌شود در اینجا اهمیت روانشناسی کودک مشخص می‌شود.

از اختلالات این دوره می‌توان به اختلالات اضطرابی مانند تیک‌های عصبی، اضطراب دل‌بستگی، ناخن جویدن، اختلالات خوردن، اختلالات دفعی، اختلالات خواب و با اواخر این دوره شاهد بیش فعالی و پرخاشگری هستیم روانشناسی کودک مبتنی بر تربیت جنسی در این دوره ضروری است.


iranarc12 کودک ,روانشناسی ,می‌شود ,اختلالات ,کودکان ,می‌تواند ,روانشناسی کودک ,وجود دارد ,احساس خجالت ,کودک برای ,می‌تواند باعث منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

الهه فاخته مهارت آموزی ویژه فرهنگیان و دانش آموزان دستمزد وکیل تاسیسات حرارتی و برودتی جک پارکینگ - درب اتوماتیک | ایمن رهرو لاور موزیک وب سایت شخصی دی جی محمد اشعار حسن اسدی ، شبدیز